Dagens matcher

2018-11-14 kl 20:30 - Copa Mundial Campeche FMT (Mexico) Grade 1 (Outdoors, Hard) (GD)
Caijsa Hennemann & Daniella Dimitrova vs Lizette Reding & Sara Alejandra Seivane Torres (MX)

Rain. Postponed 15.11.2018

2018-11-14 kl 17:30 - Copa Mundial Campeche FMT (Mexico) Grade 1 (Outdoors, Hard) (GS)
Caijsa Hennemann vs Daniella Benabraham (US)

Rain. Postponed 15.11.2018

>> Se LiveScore

2017-04-09 - Kosten lika viktig som träningen

Förbundsläkaren för friidrottsförbundet Sverker Nilsson träffade nyligen Ebba och Caijsa för att mäta olika kroppsvärden och ha en dialog om kostvanor och näringsintag. Även om systrarna redan är mycket nogranna med kosten sedan tidig ålder, så fick de många värdefulla tips gällande att äta rätt före, under och efter träning och match. Timingen av måltiderna inför och efter träning samt valet av livsmedel och näringsämnen, är av högsta prioritet för att kunna få största möjliga träningseffekt. Sverker Nilsson har arbetat och arbetar med många av Sveriges bästa idrottare. Både Caijsa och Ebba är fullt medvetna om att de behöver få i sig tillräckligt med energi under dagarna. För att detta skall fungera krävs att de har en stor egen drivkraft, tar hjälp av familjen och av externa samarbetspartners. Kosten skall fungera alla veckans dagar året runt och vara en livstil. Det krävs 5-7 måltider per dag med rätt mängd näringsämnen och livsmedel för att träningen skall ge bästa möjliga resultat. En vardag för syskonen ser i genomsnitt ut enligt följande:

6.45.                Frukost
8.30-10.00.     Tennisträning (vatten/banan)
10.15.              Mellanmål 1
12.00.              Lunch
15.00.              Middag 1
16.00-17.00.   Träning (vatten)
17.15.              Mellanmål 2
17.30-19.00.   Tennisträning (vatten/sportdryck/banan)
20.00.              Middag 2

Det som tillkommit sista tiden är mellanmålen och sportdrycken på längre träningspass. Tidigare användes bara sportdrycken på vissa matcher, men rekommendationen är att använda det även vid längre träningspass. Den ersätter viktiga elektrolyter (salter) som försvinner under träningens gång, och bidrar även till att du får energi i form av kolhydrater för dina aktiva muskler. Det svåra har varit att hitta rätt sportdryck bland en djungel av olika leverantörer. Till slut kom tjejerna fram till att Tailwind Nutrition fungerade och smakade bäst, samt inte innehöll varken färgämnen eller konserveringsmedel. Däremot är det tyvärr svårt att hitta dem i den vanliga handeln, varför det är enklast att beställa via deras egna hemsida www.tailwindnutrition.se.
Tailwind NutritionTailwind Nutrition


Webdesign av Websoluto.se